AnjaKuoppa

Mirjam Helin -kilpailun kuulijatuntoja ennen finaalia

VIII kansainvälinen Mirjam Helin -laulukilpailu eteni finaalivalintoihin sunnuntaina 26.5. Kahdeksan laulajaa voitti finaalipaikan. Keskiviikkona 29.5. voitosta kilpailevat venäläinen sopraano Olga Cheremnykh, amerikkalainen baritoni Bryan Murray, ruotsalainen sopraano Johanna Wallroth, eteläkorealainen mezzo-sopraano Teaa An, saksalainen baritoni Stefan Astakhov, suomalainen bassobaritoni Jussi Juola, eteläafrikkalainen sopraano Palesa Malieloa ja italialais-venezuelalainen kontratenori Rodrigo Sosa Dal Pozzo.

Tämän nimilistan edellä kuunneltiin alkuerät, joissa lauloi yhteensä 56 laulajaa, jotka oli valittu 475 kilpailuun ilmoittautuneesta hakijasta. Laulajat edustivat 22 eri kansallisuutta, joista Etelä-Koreasta kilpailijoita oli eniten (20). Yhdysvalloista tuli kuusi laulajaa ja venäjältä viisi.

Mitä, ketä kuvailla, mitä sanoa tällaisesta joukosta vakavasti otettavia laulajia, joista valtaosalla on urat jo meneillään. Pieni poiminta alkueristä.

Keskiviikon (22.5.) alkuerän korkkasi Bryan Murray, joka hurmasi heti suurella, valoisalla baritonillaan, jonka volyymi on pakoton. Händelin aaria oopperasta Alessandro jäi mieleen; se oli Händelin tulitusta parhaimmillaan, notkeata ja rytmikästä – tekniikka kesti. Mielessä on myös semifinaalista Mahlerin Wer hat diese Liedlein erdacht? Oli itkettävän kaunis tulkinta, jossa oli tunne ja rauha. Murrayn klassinen ääni ja upeat legatot kaunistivat klassista lied-sarjaa.

Loppupaikkaa vaille jäänyt SungHwan Park oli vaikuttava eteläkorealainen. Hänessä oli veitikkaa ja uskallusta näytellä sumeilematta kilpailutilanteesta. Rossinin Figaro Sevillan parturista oli temperamenttia täynnä ja se sopi muhkealle äänelle. SungHwan Parkilla on kantava, suuri ääni, jota hän käytti hyväkseen. Ehkä liikaakin? – Saint-Saënsin Danse Macabressa rytmit ja sisältövaihtelut pysyivät kuosissa, ja käytti mimiikkataitojaan liedeihin sopivasti.

Alkueriin sisältyi barokin ajan kappale. Tulee mieleen, miten usea kilpailija lauloi alkuerän barokkikappaleen ulkoaopitusti, hyvin tosin, mutta rutiinilla. Jäi mielikuva, että barokkiteokset eivät jää tulevien oopperalaulajien ohjelmistoihin. Muistuu mieleen Woo-Kyung Kimin huomautus vuosien takaa. Hän totesi, että täytyy tietää, millainen kevät on Euroopassa voidakseen laulaa kevätliedejä. Näin. Samaa pätee kulttuurisesti barokkimusiikkiin, jossa on herkkiä sisältöjä, vaikeita laulaa, mutta palkitsevia paneutujalleen.

Muistijäljen jätti mm. pelkästään alkuerässä laulanut saksalainen Anna-Maria Palii. Hänen esityksensä oli ehyt ja klassinen sopraano taipui nyansseihin. Myös hänen Händelinsä jäi kauniina mieleen, kuten myös Straussin Schlagende Herzen. Ehkä ilmaisuvoimaa ei ollut riittävästi isossa joukossa, ja laulujen matkassa oli muutama ”värivirhe”.  

Semifinaalista finaaliin

Lauantain ja sunnuntain (25-26.5.) kuultiin 20 välierään valittua, yhteensä noin 140 teostulkintaa.

Vahvoihin laulajiin on luettava eteläkorealainen Teaa An, jonka suuri ja dramaattinen mezzo riitti ja riitti tulkintoihin. Suomalaiseksi lauluksi hän oli valinnut Sibeliuksen Svarta rosor, josta kehkeytyi peloton tulkinta. Liedin kertoja paljastui Alexander von Zemlinskyn kuuden liedin laulusarjasta. Teaa Anin laulun mukana kulkee kypsissä, persoonallisissa tulkinnoissa. Finaalissa on odotettavissa Straussin Ruusuritarista aaria, jota siis odotetaan!

Samantapaista kypsyyttä kuin Teaa Anilla oli myös amerikkalaisella koloratuurisopraano Juliana Zaralla. Lied-sarjaksi hän oli valinnut Debussyn sarjan Ariettes oubliées Verlainen sanoihin. Sarja sopi hänen kuultavalle äänelleen, mutta olikohan se vähän pitkästyttävä? Hallittu esiintyjä Juliana Zara on, kypsä myös huolimatta nuorista vuosista (syntynyt 1993). Häntä kuulisi toistamiseen.

Sitten tämä kuopus. Stefan Astakhov 21 ikävuodellaan on hämmästyttävä: hänen äänensä on kantava ja miehekäs ja hän on esiintyjänä huima heittäytyjä. Liedien kehtolaulut saivat herkät tulkinnat, itse asiassa hämmentävän herkät. Kukahan hänestä vielä kehkeytyy – näin moni kysyy luonnonlahjakkuudesta. Mutta ensin keskiviikon finaalit.

Finaalipaikan lunasti myös kontratenori Rodrigo Sosa Dal Posso. Rautavaaran Viatonten valssi oli hänen suomalainen laulunsa: valinta oli hauska ja tulkintakin kohdallaan. Uskaliasta oli ottaa lied-listalle Merikannon Merellä, jonka hän lauloi vilpittömästi ja tunteella, uskaltaako sano yllättävän hyvin. Sosa Dal Possolla on suruisen kaunis ääni, hänellä on ilmaisukykyä ja hän keskittyy tulkintaan eikä ääneensä. Rossinin Tancredin aaria sopi hänen äänelleen ja sen volyymille. Nyansseissa oli latausta.

Jussi Juolan bassobaritoni soi upeasti Schubertin Schwanengesang lied-sarjan lauluissa. Liedit sopivat hänen tummalle äänelleen ja hänen persoonalleen. Voiko Doppelgängerin laulaa kauniimmin? Juolalla on silkkinen basso ja nautinnolliset legatot, jotka kuuluivat Straussin Wie schön ist doch die Musik -aariassa. Ach.

Muistellaan vielä chileläistä koloratuurisopraano Maria Carla Pino Curya. Hän on mukavuusalueellaan korkeissa äänissä, jotka soivat helmikirkkaina. Suomalaiseksi lauluksi hän oli valinnut Hannikaisen Miksi laulat lintuseni – koloratuuri pääsee oikeuksiinsa ja todella Pino Curya käytti mahdollisuudet. Hänen tulkintansa oli nautinnollinen! Lied-osuudeksi hän oli valinnut pelkkää Straussia, missä hänen kaunis koloratuurinsa ei ehkä loistanut tarpeeksi.

 

Mirjam Helin -kilpailu on jälleen todistanut, miten valtavan mielenkiintoinen instrumentti on ihmisen ääni. Vaikka on kuunnellut sata laulua, taika ei häviä. Kilpailukuuntelemisessa terästäytyy kuuntelemaan ja kuulemaan yksityiskohtia, löytämään uutisia ihan tutuistakin teoksista, rikastumaan.

Tästä laulajajoukosta seulottu finalistien joukko on kiinnostava ja hurmaava. Voittajia saa arvuutella! Keskiviikkona 29.5. tiedämme.

 

Mirjam Helin 2019

Semifinaalin ohjelma

Suomalaisen säveltäjän laulu
Yksinlauluista muodostuva kokonaisuus (kesto 15–20 min.)
Yksi ooppera- tai konserttiaaria

Jury 2019

Olaf Bär

Saksalaisbaritoni Olaf Bär Hän sai ensimmäisessä Mirjam Helin -laulukilpailussa vuonna 1984 toisen palkinnon.

Ben Heppner

Kanadalainen tenori. Hän toimi Helin-kilpailun tuomaristossa myös vuonna 2014.

Vesselina Kasarova

Bulgarialainen mezzo-sopraano, Mozartin oopperoiden ja ranskalaisten oopperoiden tulkitsija.

François Le Roux

Sukupolvensa parhaaksi Pelléas.

Waltraud Meier

Saksalainen mezzosopraano, aikamme mainekkaimpia Wagner-laulajia.

Kiri Te Kanawa

Kiri Te Kanawa on maailman tunnetuimpia laulajia.

Deborah Polaski

Yhdysvaltalaissyntyinen dramaattinen sopraano,  tunnettu Wagner- ja Strauss-roolien tulkinnoista.

Jorma Silvasti

Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja. Juryn puheenjohtaja.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.