AnjaKuoppa

Kirkastettu Satu ja hurmioitunut Kullervo Lahdessa

  • 150-vuotias Jean Sibelius juhli Lahdessa. 
Kuva: Sibeliustalo
    150-vuotias Jean Sibelius juhli Lahdessa. Kuva: Sibeliustalo

BBC:n sinfoniaorkesteri, kapellimestari Sakari Oramo, sopraano Johanna Rusanen, baritoni Waltteri Torikka ja Polyteknikkojen kuoro täyttivät latautuneen Sibelius-yleisön odotukset Sibelius-viikon keskiviikkona 2.9. Konserttia odotettiin, orkesteria, Oramoa, Kullervoa, kaikkea.

 

Ohjelmassa olivat Jean Sibeliuksen Satu, op 9 ja Kullervo, op 7.

 

Tämän konsertin sankarivuodeksi voidaan kirjata vuosi 1892. Sinfoninen runo Satu ja sävelruno-sinfonia Kullervo ovat aikalaiset. Juhlavuonna ne olivat puhutteleva aisapari samassa konsertissa.

 

Satu soi aina fraaseineen ja teemoineen tuttuna mielessä, ja sen kuulee aina hyvillä mielin uudelleen.

 

Sakari Oramo ja BBC:n sinfoniaorkesteri loihtivat Sadusta alkuvoimaisen, tulkintojen taakasta vapautuneen puhtaan, värikylläisen Sadun. Mieleen tuli vanha maalaus, jossa värit ovat tasaisen tummia ja patinoituneita. Kun se restauroidaan, esiin nousee uusia sävyjä ja näkymiä.

 

BBC:n ja Oramon Satu oli puhtaaksi pesty ja helmeili kuin uusi, kirkas aamu. Salin täytti vivahteikas, sopusointuinen teos, josta pulpahteli uusia sävyjä. Sakari Oramon tahtipuikon alla orkesteri kykeni pianopianissimon herkkyyteen ja sai yleisön pidättämään henkeään. Kuuntelemisen pakko oli yhteinen!

 

Tämä konserttiesitys näytti, millainen Satu oli syntyessään. Varmasti Satu soi monen orkesterin ja kapellimestarin voimin hurmaavana ja tyylikkäänä, mutta Sakari Oramon ja BBC:n illan Satu oli kirkastettu, sielukas, aavisteleva ja kauniisti kaarteleva.

 

Kullervon tuska

 

Kullervo puhuttelee aina. Maalauksissa, Kalevalassa, musiikissa. Jean Sibeliuksen Kullervo pysyttelee alkuvoimaisen suomalaisen runon ja sävelen symbioosina, jonka on oltava juuri sellainen kuin se on.

 

BBC:n ja Oramon Kullervossa korostui ikiaikainen kalevalaisen mitan askellus, jonka Sibelius on vanginnut kaihtelemattomasti Kullervoonsa. Oramo rakensi Kullervosta hitaasti nousevan kaaren, joka kantoi lopun huikeaan nousuun.

 

Marjatta, sopraano Johanna Rusanen lauloi alkuvoimaisen naisen täydellä sielulla Marjatan särkyneen elämän. Rusasen laulu kantautui kokonaisena ja kirkkaana, täydessä loistossa. Rusanen oli paneutunut Marjattaan ja teki hänestä uskottavan, kauhistuneen naisen muotokuvan.

 

Waltteri Torikan Kullervo kasvoi osaansa ja hänen kaunis baritoninsa siivitti Kullervon kiron mittaansa.

 

Miehuutta ja raivoa Kullervossa on mieskuoro, joka tänä vuonna oli Polyteknikkojen kuoro. Sibelius on antanut Kullervon sielusta suuren osan kuorolle – ehkä siksi kuoron osuus iskee syvälle. Kullervon lauluissa oli Oramon tahtipuikon terästämää temperamenttia, johon esittäjillä oli antaa vielä omansa.

 

Kalevassa itsensä surmannut Kullervo Kalervonpojan hahmo jää taistelemaan ikuisesti oikeudenmukaisen kohtelun puolesta. BBC:n sinfoniaorkesteri ja Sakari Oramo loihtivat tämän tuskan puhuttelevaksi. Kaikilla oli yhtenäinen missio, olla Kullervon tragedian tulkkina.

 

Iltaan kajahtanut Kullervo oli aito. Ihmisen pahuuden, sovituksen ja surun huuto kuului.

 

Yleisö tunnisti aitouden ja jaksoi aplodeerata seisaallaan hyvät kymmenen minuuttia.

 

P.s. Mieleen tuli peilikuva tähän päivään. Millaisia kullervoja nouseekaan maailman kiehunnasta…

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Tätäkin Sibeliusta olisi ollu upea kuulla paikan päällä.
Olimme haltioissamme niinkuin yleisökin 1.9. Osmo Vänskän johtamasta Metsänhaltiasta ja sinfonia n:o 3 ja 4.

Käyttäjän AnjaKuoppa kuva
Anja Kuoppa

Joskus joku esitys vie mennessään - näin tapahtui Lahdessa ilmeisesti monta kertaa. Hienoa oli!